
Ezért tehát a müvész kiragad egy részlátványt és elviszi magával. És arra építi fel az életét. Ezek fragmentum-művészetek tulajdonkáppen. IIyen fragmentum-művészet például a konstruktivizmus, hiszen a konstrukció maga nem öncélúan, hanem pontosan az istenfogalom és a természet közelítése során benne rejIik egy Rembrandt-képben is. Nem is hiszem, hogy annál konstruktívabbat lehessen csinálni. Mégis kiragadja ez a sugár a konstrukciót és abból önálló istent épít.
A Mondrian-féle festészetnek van egy, azt hiszem, ötös képsorozata. Ez a következőt tartalmazza: először egy fát. Majd utána ez a fa válik elvont módon négyzetekké. Nagyon árulkodó a kép. Tudniillik az absztrakció, amelyik önjogából beszél, ábrázoló művészet a művész agyában. Hiszen végső során az a mondriani kockarendszer gyönyörködtető, ritmusos és szép - de eredetileg egy fa.
Nos hát, ez a fajta gondolatsor zajlik le ebben a bizonyos átlövő sugárban. Abban a bizonyos pillanatban a rózsa levelén az az egy harmatcsepp, amelyiken a történelem során konvergenssé vált törekvés az istenkép és a látvány között összeér, és a természetisten szétbomlik. Szétbomlik pointillizmussá, amikor a kiragadó fény nem a konstrukciót viszi magával, hanem a színt. És Seurat azt mondja, hogy a festménynek a színei azért nem elég intenzívek, mert keverték öket. Ezért tehát külön pontokban teszi fel a keverésre szánt színeket eredetiben. Hát az eredeti is kevert, de hát mondjuk, tekintsünk ettől el. Tehát felbontja a látvány színeit és harsogó színeket tesz egymás mellé. Hátra kell menni és akkor már kialakul a kép a felbontottság ködéből. Nahát, ez az a bizonyos seurati színfelbontás. Képeiből speciel egyre emlékezem most, egy folyópartra, amelyik éppen olyan konvencionális kép, mint a többi, csak pöttyökből.
Mondrian Piet
VálaszTörlés* Amersfort, 1872. március 7.
+ New York, 1944. február 1.
Holland festő. Az amszterdami Képzőművészeti Akadémián folytatott tanulmányai után még figurális látványfestőként érkezett Párizsba, ahol érintkezésbe került a kubista irányzattal és ezt követően az elvont festészet uttörőjéve lett hazájában.
Monet, Claude
* Parizs, 1840. február 14.
+ Giverny, 1926. december 6.
Francia festő. A sötét színekben tartott figurális festészetről áttért a szabad ég alatt való tájképfestészetre és a francia impresszionizmus egyik vezéralakja lett. Érzékeny ecsetkezelése révén sikerült rögzítenie vásznain a fény vibrálását és a legfinomabb atmoszférikus hangulatokat.
Rembrandt, Harmensz van Rijn
* Leiden, 1606. július 15.
+ Amszterdam, 1669. október 4.
Holland festő és rézmetsző. A XVII. századi hollandiai festészet legerőteljesebb és legsokoldalúbb egyénisége. Mindenekelőtt
korai műveit jellemzi drámai feszültség, amit szürkületi fény vagy a sötétség és világosság ellentétének felhasználása révén ért el. Kései műveinek átszellemültségét új, színesebb
kifejező erejét kortársai nem méltányolták.
Seurat, Georges
* Párizs, 1859. december 2.
+ Párizs, 1891. március 29.
Francia festő. 1885 táján új impresszionista stílust vett fel és eljutott a pontocskákkal való festésig ("pointilizmus"). Képeit tudományos ismérvek alapján igyekezett felépíteni, amit voltaképpeni impresszionisták elutasítottak.