2010/06/17

Mártírok, áldozatok és hősök - XVII


Tehát ez a Lenin, ez kétszeres idézőjelen belül van, mert hiszen egyszer a mártírok mint szobor, csak egy megidézett csoport - és ezen belül a hitük jelenik meg még egy áttételben.

Ez az utóbbi ötletem nem bizonyult időtállónak, mert emiatt távolították el a politikai fordulat után a szobrot. Ha nem lett volna ott ez a hitüket jelképező Lenin-embléma, akkor békén hagyják. Nos, én tulajdonképpen szerettem volna megmenteni ezeket a szobrokat, amikor megtudtam, hogy kidobálták őket a városon kívül egy mocsárba. Majd onnét ellopták közülük hármat, lovakkal vontatták ki. Nyilván kellett valakinek a bronzanyag. A maradék négyet meg elkértem Siófok városának, ahol szeretnének nekem egy emlékházat csinálni; gondoltam, hogy egy ilyen drága szobor - két méter huszas alakok ezek - olyan sokba kerül, mint az egész emlékház. Miért se szerezzük meg? És meg is szereztük, most ott vannak, majd a napokban lemegyek és egy ideiglenes helyen felállítjuk őket, a maradék négyet. Csak négyet, mert a többit nem tudjuk elhozni már, azok valószinűleg megsemmisültek. Hát, ilyen játékai is vannak a történelemnek.

1 megjegyzés:

  1. Lenin, Wladimir Iljics
    * Szimbirszk, 1870. április 22.
    + Gorki (Moszkva mellett), 1924. január 21. Orosz kommununista politikus. 1895-ben letartóztatják forradalomra való felbújtás miatt, 1897-1900 között száműzetésben él Szibériában. 1900-ban emigrál (London, München, Gen)f. Az 1905-ös forradalom után, amelyben nem vitt jelentős szerepet, ismét külföldre kénytelen távozni és 1907-1917 között emigrációban él. 1917-ben német segítséggel hazacsempészve, fegyveres felkelésre hív fel; az októberi forradalom győzelme után a Népbiztosok Tanácsának elnökeként kezébe veszi a hatalmat es mind keményebb eszközökhöz nyúl. Ellene elkövetett merénylet következményeibe halt bele.

    VálaszTörlés