2010/06/17

Mártírok, áldozatok és hősök - VII

Az én kishitűségem okozta, hogy ott áll, ahol áll, és nem a régi, ledöntött Wallenberg-emlékmű helyén. De hát akkoriban - 1986-87-ről van szó - ugyan Gorbacsov volt már (nekem az ő irodájával is kapcsolatba kellett lépnem az emlékmű felállítása ügyében), ám ekkor még nem lehetett tisztán látni, tulajdonképpen nem lehetett biztosra venni, hogy a szovjetunió összeomlása lehetövé tenne a Wallenberg-emlékműnek az eredeti helyén való felállítását is - és főleg nekem mégsem lehetett a kockázatot egy személyben vállalni. A késöbbiekben aztán ismételten voltak olyan hangok, hogy a Wallenberg-szobrot át kellene vinni arra a helyre, ahol az előző állt. Én nem nagyon szeretem, ha a szobrokat mozgatják. Jó helynek tartom azt, ahol van. Látogatható és megközelíthető, és egy gyönyörű park része.

Hát ez volt nagyjából a Wallenberg-emlékmű története. Furcsa dolog, de ezt az emlékművet teljes egészébe hárman hoztuk létre: Salgó Miklós a pénzügyi fedézettel, én pedig a művészi munkával; a Wallenberg család később kapcsolódott be a körbe. A kockázat akkor még komoly kockázat volt, de azért lehetett vállalni, persze; én tudatosan vállaltam abban emléket. Többször nyúltam soha meg nem valósult vázlatokhoz - részben Radnóti Miklós sorsa és költészete indított erre. Itt látható az „Erőltetett menet" című, igazán mondhatom, hogy kivételesen sokat igérő emlékmű-tervem. Soha nem valósulhatott meg.

1 megjegyzés:

  1. Wallenberg, Raoul
    * Stockholm, 1912. augusztus 2.
    Eltűnt 1945. január 17-én.
    Svéd kereskedő. Diplomata útlevéllel érkezett 1944. július elején Budapestre, hogy a Németországba való deportálás elől igyekezzen zsidókat menteni. Svéd menlevelek és svéd oltalom alá helyezett védett házak segílségével sikerült mintegy tizenötezer ember életét megmentenie. Miután a Vörös Hadsereg felszabadította a pesti oldalt, Wallenberget Moszkvába hurcolták. Hivatalos szovjet közlés szerint 1947. július 17-én a Lefortovo-börtönben szívrohamban elhunyt.

    Nicolas M. Salgó
    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A61675-2005Feb28.html

    Radnóti Miklós
    * Budapest, 1909. május 5.
    + Abda, 1944. november 6. és 10. között.
    Magyar költő. Gimnáziumi tanár, műfordító. Mert zsidó volt, munkaszolgálatra hurcolták eI és amikor gyalogmenetben hajtották egy németországi haláltábor felé, útközben német SS-Iegények tarkón lőtték.

    VálaszTörlés